Popularne wpisy

Powitanie

Witam na nowej stronie dotyczącej darta - DART na START. Poprzednia ...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Punktacja w darcie

W artykule tym punktowanie pól będzie odnosiło się do tradycyjnej tarczy dart, która wygląda tak:

I do tej tarczy będą odnosiły się wszystkie wskazówki i uwagi. W “rzutki” gra się często na tarczy tego typu:

Z tym, że z oczywistym względów punktowanie na takiej tarczy nie ulega wątpliwości. Rzut w daną strefę daje określoną (napisaną na tarczy) liczbę punktów, a więc opłaca się rzucać jak najbliżej środka.

Wcale środek nie taki najlepszy…

Wielu osobom wydaje się, że w tradycyjnym darcie również środek daje największą liczbę punktów. Błąd! Otóż największa możliwa liczba punktów do zdobycia w jednym rzucie to 60! Już tłumaczę dlaczego.

Liczby na tarczy odnoszą się do stref do których są przypisane. Wąskie, wewnętrzne pole w strefie danej liczby potraja ją!

Na podanym wyżej obrazku zostało trafione 3 razy to pole! Oznacza to, że osoba zdobyła (20×3) = 60 pkt za rzut. 3 * 60 pkt = 180 pkt łącznie!

Wąskie, zewnętrzne pole oznacza podwojenie punktów. Pole to jest oczywiście szersze. Pole to jest szczególnie ważne w grze 501, kiedy ostatni rzut musi być rzutem w któreś z tych pól (czyli jeżeli zostało nam np. 18 punktów do zdobycia to musimy zdobyć double 9 (9×2 w jednym rzucie), a nie np. po prostu rzucić 18. Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest środek, ponieważ rzutem w niego możemy zakończyć grę.

Tu akurat mamy ciekawy przypadek rzucenia lotką w lotkę. 😉 No ale generalnie jest trafienie w omawiane pole (lotka po prawej).

Poza tym trafienie w środek daje 50 punktów. A w zielone na zdjęciu “obramowanie środka” – 25 punktów.

A więc podsumowując:

  • Rzucając w środek można przy jednym podejściu maksymalnie uzyskać 150 punktów,
  • Maksymalnie można uzyskać 180 punktów rzucając w wewnętrzne, wąskie pole za każdym razem (3×60 pkt),
  • Najmniejsza możliwa do uzyskania liczba punktów przy wszystkich rzutach “w tarczę” to 3,
  • Pola punktowane x2 są szersze (co jest oczywiste, skoro obramowują koło w dalszej odległości od środka niż pole x3,
  • Kolorystyka zaprezentowana powyżej jest “klasyczna”, jednak nie oznacza to, że obowiązuję w 100 % przypadków,
  • Pola x2 są przydatne w grach takich jak np. 501, bo dzięki nim jedynie można zakończyć grę (wyjątek: trafienie w środek).